школа національної ідентичності
UA Що таке національна ідентичність?
Національна ідентичність - це колективна ідентичність*
Методична складова проєкту ґрунтується на академічному визначенні, що національна ідентичність формується на перетині етнічної складової та сучасної національної культури, які є ресурсом цінностей.
Ми звертаємося до традиційної етнічної та національної культури, оскільки нам зрозуміло як через неї запровадити практикування цінностей (в тому числі, ознайомлюючи з культурними надбанням етнічних меншин) і вивести на авансцену гідність, свободу, демократію, солідарність, права людини.
З чого складається національна ідентичність?
Цінностей - гідність, свобода, довіра, відповідальність, солідарність, права людини.
Пам’яті - історичний досвід і знакові постаті, які дають сенс.
Культури - мова, традиційна народна культура, мистецтво, символи, свята.
Інклюзії - спільнота, де є місце кожному, незалежно від походження чи особливостей.
Дії - конкретні щоденні практики, які перетворюють ідентичність із «слова» на «звичку».
Уваги та поваги - до персонального досвіду кожного/кожної з нас
ENG What Is National Identity?
National identity is a collective identity — a shared sense of belonging and values that unites people around a common culture, memory, and purpose.
The methodological foundation of the project is based on the academic understanding that national identity is formed at the intersection of ethnic heritage and modern national culture, both of which serve as resources of shared values.
We turn to traditional ethnic and national culture because it provides a tangible way to practice values — including by exploring the cultural heritage of ethnic minorities — and to bring forward such principles as dignity, freedom, democracy, solidarity, and human rights.
What is National Identity Made Of?
Values — dignity, freedom, trust, responsibility, solidarity, and human rights.
Memory — the historical experience and significant figures that give meaning and continuity.
Culture — language, folk traditions, art, symbols, and national celebrations.
Inclusion — a community where everyone has a place, regardless of origin or differences.
Action — daily practices that turn identity from a “word” into a “habit.”
Attention and Respect — for the personal experiences and stories of each and every one of us.
Школа національної ідентичності — це ініціатива коаліції партнерів, що об’єднує зусилля освітян, державного та громадського сектору, культурних діячів і бізнесу задля відновлення, переосмислення й передачі національних сенсів наступним поколінням.
Це — перший прецедент створення практичного та розвиткового середовища для формування індивідуальної та колективної ідентичності серед учительської спільноти найперше, в подальшому розвитку дорослих та молоді, - з урахуванням досвіду поколінь та сучасних викликів.
Проблематика
1. Культурний геноцид як підтверджений факт
Міжнародні документи та резолюції (Парламентська асамблея Ради Європи, 2024; ініціативи парламентів Литви, 2025) офіційно визнають дії росії як культурний геноцид проти українців. Його мета — позбавити народ власного коріння, стерти історичну пам’ять та видимі маркери національної ідентичності, зруйнувати здатність передавати культурний код через родинні практики та освіту. Це одна з ключових причин військової агресії.
2. Втрата коріння і міжпоколіннєвого зв’язку
Десятиліттями в СССР українські родини втрачали можливість вільно зберігати та передавати свою історію, мову й традиції в колі сім’ї. Оновлені російські імперські міфи та сучасна війна ще більше ускладнили цей процес. У результаті діти часто ростуть у «розриві» з родинною та національною пам’яттю — без усвідомлення, спадкоємцями чого вони є, без живого контакту з національною культурою та культурними практиками.
3. Критичний вік формування ідентичності
Науково підтверджено, що базова національно-культурна ідентичність формується у дітей у віці до 6 і є повністю сформованою до 12 років. Початкова та середня школа є ключовим середовищем, де дитина засвоює і усвідомлює символи, історії та культурні сенси.
4. Ідентичність як основа національної безпеки
Національна культурна ідентичність — це не лише гуманітарна сфера, а й стратегічна запорука безпеки. Це своєрідний культурний кордон. Адже народ, який усвідомлює свою унікальність, впевнений у цінності власної культури - має стійкість перед агресією, а також здатність до самозахисту та внутрішню єдність.
Росія воює не лише за території, а насамперед за сенси, намагаючись стерти українську суб’єктність. Тому формування й зміцнення національної ідентичності — це частина відповіді на екзистенційні виклики, які стоятимуть перед Україною ще десятиліттями.
ПРОЄКТ
“ШКОЛА НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ”
КоАЛІЦІЯ проєкту
БО БФ КОЛО — експертиза з традиційної культури.
Фонд Родини Богдана Гаврилишина — адвокація, GR-напрям, програмна частина “Відповідальність”.
Go Global — робота з молоддю, управліннями освіти, вчительством. Програмна частина “Навчання дорослих”
(Амбасадори, рівний рівному - старша школа, “Покоління Перемоги”).
Фундація «Мрій Дій» — робота з вчительством. Програма частина “Сучасна культура та культура пам'яті”
БФ МХП-Громаді, корпоративні партнери— інституційна підтримка. Програмна частина “Розвиток громад”.
Фонд Відродження — адвокація, GR-напрям. Програмна частина “Розвиток громад” та майданчики діалогу секторів.
Стейкхолдери та їхня роль
ЦОВ (центральні органи влади): синхронізація з державними програмами та політиками.
Бізнес та бізнес асоціації: створення програм корпоративної відповідальності, що підсилюють культуру ідентичності. Підтримка вчительства та сприяння стратегічному розвитку громад.
Експертне середовище: науковці, освітяни, культурологи для формування дискурсу та авторских програм.
Медіа: масштабування ідей, просування прикладів і практик.
ОГС (громадський сектор): залучення до практичної роботи з громадами.
Громади та школи: впровадження методик, створення живого середовища для практикування ідентичності.
Учні старшої школи - медіатори сенсів та молодіжні лідери, які допомагають «Школі національної ідентичності» стати рухом, а не лише навчальною програмою.
Команда проєкту:
Марія Котвіцька, співзасновниця проєкту “Школа національної ідентичності”та координаторка коаліції;
стратегічний маркетинг та управління розвитком проєкту.Анастасія Лиходій, керівниця методичної частини проєкту, культурологиня, очолює проєктний напрямок Фундації Мрій Дій
Анна Валенса, дизайнерка програми та фасилітаторка тренінгів для освітян.
Анастасія Мороз, керівниця відділу залучення соціальних інвестицій та партнерств БФ «МХП-Громаді"
Операційна менеджерка проєкту - надає ГО “Го Глобал”/шукаємо кандидатуру.
Організація подій - команда ГО “Го Глобал”
SMM - ГО “Го Глобал”
Адміністративний, фінансовий та юридичний супровід - ГО “Го Глобал”
Експертна рада проєкту:
Наталія Кривда, докторка філософських наук, професорка КНУТШ, академічна директорка Единбурзької бізнес школи в Україні, Голова Наглядової ради українського культурного фонду.
Анна Валенса, кандидатка філософських наук, дослідниця теми ідентичності, методолог допомагаючих професій: фасилітація, медіація, коучінг, психотерапія. Консультантка з розробки стратегій та організаційного розвитку.
Ярослава Музиченко, журналістка, фахівчиня з питань національної пам’яті, етнологиня, наукова співробітниця Національного центру народної культури "Музей Івана Гончара", методистка онлайн-курсу про українську традиційну культуру “Знай Свой Україну.”
Анастасія Лиходій, культурологиня, вчителька та методистка курсів з Мистецтва та Культури, програмна та проєктна менеджерка напряму навчання вчителів Освітньої Фундації “Мрій Дій”.
Маріанна Єлейко, кандидатка соціологічних наук, голова Фонду родини Богдана Гаврилишина, авторка ідеї Всеукраїнського Дня відповідальності людини, заснованого на принципах Декларації відповідальності людини Богдана Гаврилишина.
Артур Пройдаков, вчитель української мови та літератури, виконавчий директор Освітньої фундації “МрійДій”. У 2021 році визнаний найкращим вчителем року за версією Global Teacher Prize Ukraine, а у 2023, став першим українським педагогом, який потрапив у ТОП-10 вчителів світу премії Global Teacher Prize.
Анастасія Шимчук, керівниця програм Фонду родини Богдана Гаврилишина, виховниця у НСОУ Пласт, дослідниця родоводу.
Катерина Кудряшова, проєктна менеджерка онлайн онлайн курсу про українську традиційну культуру “Знай Свою Україну”.
Оксана Гурнак, методологиня, керівниця програмного відділу ГО “Го Глобал”.
Тетяна Волочай, Голова Ради розвитку громаді Фонду МХП-Громаді, експертка зі стратегічного розвитку Громад.
Кривенко Олена - Голова правління БО «Благодійний фонд «КОЛО», ініціаторка та співавторка проєкту «Знай свою Україну»
